10K Parelloop 31:18: taperen nu!

Na een bewogen week met pijntjes, mijn 30ste verjaardag en een uit te hand gelopen verjaarsdagsweekend met 4 uur slaap, hoogtijd voor de laatste wedstrijd van het trainingsblok: De toprun 10km Parelloop.

Mentaal en lichamelijk redelijk gesloopt door alle trainingen, verjaardagsactiviteiten en een flinke offday de dag voor de race, toch maar de knoop doorgehakt om te starten in het mooie Brunssum.

Hierbij het verslag, de finish”sprint” heb ik hiernaast al cadeau gegeven voor een afwijkende opbouw van het verhaal 😉

Mijn brother in arms Luc Velzeboer kwam me 8:15 al ophalen om meer dan twee uur in de auto te zitten naar het meest zuidelijke punt van Nederland: Brunssum🤩. Leuk om elkaar, los van een atletiekbaan en de 6-uur-loopjes, beter te leren kennen. Daar was genoeg tijd voor.

Aangekomen in Brunssum en lopend naar start/finish viel ons direct iets op. Zoveel hoogtemeters op het parcours… Daar moet je in Flevoland goed je best voor doen om die aantallen te bereiken. Prima ontvangst bij het gedeelte voor de Toprun, de vlaaien stonden klaar en de koffie. Thanks voor het regelen Running Connect

Stiekem een rondje inlopen, 30 hoogtemeters per 5km (moesten 2 rondjes). Met een windkracht 4-5 was een PR mentaal al wat minder haalbaar. Maar genoeg goesting om hiervoor te gaan helemaal gezien de nieuwe trainingssloffen de Vaporfly 3. Wat strides, loopscholing met Luc en naar de start verplaatsen. Doel: niet te hard starten en eerder terugvallen op de 3:05-3:06

Start! Met alle (internationale) testosteronbommen vertrokken. Eerste kilometer een stukje naar beneden, wind tegen, dus 2:55 werd de eerste kilometer. Een grote groep nog welke langzaamaan versplinterde.

Na 2km kwam de “beklimming”, tijdens het inlopen voelde deze gelukkig zwaarder dan de eerste ronde. Helaas begon mijn hak enorm pijn te doen door de nieuwe (techniek van de) Vaporfly 3. Te zacht foam bij de hak zorgde met mijn overpronatie voor te weinig steun. Dat werden nog 7 lange kilometers…

De 3de kilometer door het hoogteverschil in 3:10 gelopen. Daarna tot kilometer 8 keurig 3:00-3:05 gelopen. Helaas zag ik bij de 2de beklimming het PR uit mijn handen glippen (was ook niet het hoofddoel). Vanaf toen druk gehouden maar met een pijnlijke hak niet te hard gepushed om uiteindelijk 18de Nederlander te worden met een tijd van 31:18.

Daarna nog ge-afterd met gesmeerde broodjes en fruit van de organisatie. De Ronde van Vlaanderen gekeken in de auto op de terugweg en sterkte verhalen gewisseld over de wedstrijd. Topdag!

Vergelijking met de afsluitende 10km-wedstrijd in aanloop naar de Amsterdam Marathon (singelloop) erg tevreden. Zelfde tijd als toen maar nu met 60 meter hoogteverschil, ongure wind en een verjaardagsweekend achter de rug. Genoeg goesting voor Rotterdam!

Next up:

• Taperen